b_150_100_16777215_00_images_twarze_eiffel.jpg

Francuski inżynier i konstruktor (1832–1923).
Karierę inżynierską rozpoczął w wieku 26 lat, po ukończeniu paryskiej Szkoły Centralnej, budując wyjątkowo udany most żelazny w Bordeaux.

W roku 1866 zorganizował własne przedsiębiorstwo inżynieryjne, projektujące i wykonujące lekkie konstrukcje żelazne, przeważnie mosty, wiadukty i hale dworcowe, które zdobyły sobie ogólne uznanie. Najgłośniejsze z nich to most na rzece Duero (1878) i wiadukt Garabit (1884) o rozpiętości 165 m, ponad rzeką Truyere.

Był szeroko cenionym specjalistą, o czym świadczy fakt, że współpracował przy budowie metra paryskiego i Kanału Panamskiego.
Jego autorstwa jest również most Aleksandra w Paryżu.

Głównym dziełem, dzięki któremu jego nazwisko stało się znane na całym świecie, jest wieża Eiffla w Paryżu, zbudowana w roku 1889 z okazji Wystawy Światowej - wysoka na 300 metrów; wraz z antenami ma wysokość 324 metry (do roku 1931 najwyższa budowla świata) ażurowa konstrukcja, której ciężar wynosi około 10 000 ton. Całość konstrukcji składa się z ponad 18 tysięcy części, które połączono ze sobą nitami w liczbie około 2,5 miliona sztuk.

statua - szkieletEiffel był również konstruktorem wewnętrznego szkieletu wysokiej na 46,5 metra (wraz z cokołem około 93 metry) Statuy Wolności w Nowym Jorku - posągu usytuowanego na wysepce u wejścia do portu (Liberty Island). Było to dzieło francuskiego rzeźbiarza Frédérica Augusta Bartholdiego, który nadał postaci rysy twarzy własnej matki. Statua, o wadze 229 ton i obwodzie w talii 11 metrów, jako dar narodu francuskiego dla USA, została zbudowana w 1884 roku, a uroczyste odsłonięcie i otwarcie dla publiczności nastąpiło 28 października 1886 roku, w setną rocznicę uzyskania niepodległości (właściwa jej nazwa - Wolność Opromieniająca Świat) 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań