b_150_100_16777215_00_images_twarze_ericsson.jpg

Szwedzki inżynier i wynalazca - żył i pracował w USA (1803 - 1889).
Już jako siedemnastolatek usiłował skonstruować silnik napędzany zamiast parą gorącym powietrzem - podobne urządzenie zostało opatentowane w 1816 roku, przez księdza Roberta Stirlinga.

W roku 1836 opatentował śrubę okrętową, która zastąpiła dotychczas używane koło łopatkowe. Stosowanie śruby okrętowej w znacznym stopniu zwiększyło wydajność statków parowych, co w dużej mierze wpłynęło na ich rozpowszechnienie.

Kiedy przybył do Ameryki w 1839 roku miał już trzydzieści patentów na swoim koncie.

Interesowało go pozyskanie darmowej energii słonecznej - około roku 1860 (prawdopodobnie jako pierwszy na świecie) skonstruował agregat na energię słoneczną - wyglądem przypominający miniaturowy wiatrak, bądź wielki wentylator. Urządzenie znajduje się ponoć w Muzeum Historycznym w Filadelfii (American Swedish Historical Museum) - nigdy nie znalazło praktycznego zastosowania.

okręt MonitorOprócz wymienionych powyżej (cały czas zresztą pracował nad ich udoskonaleniem), Ericsson zaprojektował najnowocześniejszy na owe czasy okręt wojenny marynarki Unii stanów północnych - "Monitor".
Żeby uniknąć zniszczenia od pocisków nieprzyjacielskich, jego kadłub długi na 35 metrów i szeroki na 12,5 metra wystawał nad lustro wody zaledwie na 20 centymetrów.
Dodatkowo Ericsson opancerzył zanurzone burty "Monitora" płytami stalowymi o grubości 114 milimetrów. Jedynym wystającym elementem okrętu była potężna, okrągła wieża pancerna (chroniło ją osiem warstw stalowej blachy o grubości 25 milimetrów każda), wyposażona w dwa ciężkie działa systemu Dahlgrena kalibru 280 mm. Żeby nie trzeba było celować obracając całym statkiem, konstruktor wymyślił, żeby to wieża się obracała, i to o 360 stopni 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań