b_150_100_16777215_00_images_twarze_fulton.jpg

Amerykański budowniczy statków wodnych, wynalazca, malarz miniaturzysta (1765-1815).
Podczas wojen napoleońskich zaproponował Napoleonowi budowę statków napędzanych silnikiem parowym, oraz budowę łodzi podwodnych atakujących wrogie jednostki za pomocą torped.

Po odrzuceniu jego propozycji, nie przerwał jednak doświadczeń w tej dziedzinie.

W latach 1798-1801 budował łodzie podwodne ze śrubą o napędzie ręcznym. We Francji zbudował statek Nautilus - zanurzający się na głębokość 7,6 metra. Okrągły i opływowy kształt miedzianego kadłuba przypominający grube, rozszerzające się ku przodowi cygaro o długości 6,48 metra i średnicy 1,94 metra, mógł pomieścić trzy osoby. Napęd stanowiła czteroskrzydłowa śruba o średnicy 1,34 metra, którą za pomocą korby i kół zębatych można było poruszać z prędkością 120 obrotów na minutę.
Jego wynalazkiem był ster głębokościowy w postaci skrzydełek z boków steru pionowego. Oficjalnej próby dokonano 29 lipca 1800 roku - statek zanurzył się dwukrotnie na głębokość 25 stóp (około 7,5 metra), po czym przez trzy godziny manewrował pod prąd. Po przyholowaniu do Havru, dokonano kolejnego zanurzenia w basenie portowym. Fulton z dwoma ludźmi i palącą się świecą przebywał na głębokości 7 metrów pod wodą przez dwie godziny i dwadzieścia minut.

Nautilus - rekonstrukcjaPo powrocie do Stanów Zjednoczonych, w roku 1807 zbudował pierwszy parowiec pasażerski Clermont, który 150-milową trasę z Nowego Jorku do Albany pokonał 3-krotnie szybciej niż obsługujące dotychczas tę trasę żaglowce - podróż trwała 32 godziny, a jeden z obserwujących wydarzenie rolników powiedział: "Diabeł płynął tartakiem w górę rzeki".
W 1814 roku zwodował parowy okręt wojenny Demologos z dwudziestoma działami na pokładzie.
Później zbudował jeszcze 18 parowców, zastępując w Nowym Jorku tradycyjny ruch promowy statkami parowymi 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań