abs

ABS to system przeciwdziałający zablokowaniu kół.

Nazwa wywodzi się z języka niemieckiego: Antiblockiersystem; z angielskiego: Anti-Lock Brakes System.

Jest to układ stosowany w pojazdach mechanicznych, celem zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, co zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, utrata przyczepności, a w konsekwencji utrata kontroli nad kierowanym pojazdem.

Dodatkowo ABS pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu na lodzie, śniegu lub asfalcie posypanym piaskiem.

Już na początku XX wieku konstruktorzy samochodów zastanawiali się, jak można zapobiegać blokowaniu się kół podczas hamowania. W roku 1936 niemiecka firma Bosch znalazła i opatentowała rozwiązanie, jednak po raz pierwszy ABS zastosowano dopiero w roku 1974 w sportowym niemieckim samochodzie BMW 3.0 CSL.

Na skalę masową, ABS zaczęto wprowadzać w samochodach dopiero w 1980 roku, a dzisiaj system ABS posiada trzy czwarte wszystkich produkowanych na świecie pojazdów - obecnie w krajach Unii Europejskiej montowanie ABS jest obowiązkowe w każdym nowym aucie.

W samochodach bez systemu ABS kierowca musiał starać się tak hamować, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłużało drogę hamowania, a zbyt mocne prowadziło do utraty sterowności. Zalecano, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie.
Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, ponieważ układ ABS ograniczy siłę hamowania tak, by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach, szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamowania.

Z kolei system ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na drodze o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie. Podobnie jest wówczas, gdy hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie.

Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h:
  Zablokowane koła ABS
sucha jezdnia 45m 32m
śnieg 53m 64m
lód 255m 404m

Bazując na wciąż udoskonalanym systemie ABS, firma Bosch w roku 1986 wprowadziła ASR (Acceleration Slip Regulation) - czyli system zapobiegający poślizgowi kół napędowych i ułatwiający przyspieszanie na śliskiej nawierzchni. W roku 1995 pojawił się ESP (Electronic Stability Program) poprawiający stabilność pojazdu zarówno podczas ruszania jak i hamowania pojazdu - w przypadku zagrożenia poślizgiem i wypadnięciem pojazdu z toru jazdy, ESP obniża moc silnika i wyhamowuje poszczególne koła

Dodatkowe informacje na stronie Kamila Szamreta

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań