b_150_100_16777215_00_images_male_cugnot.jpg

Pojazd mechaniczny przystosowany do ciągnięcia pojazdów.

Za pierwszy ciągnik służący do ciągnięcia przyczep, dział, maszyn rolniczych itp, można uznać samojezdny wóz artyleryjski zbudowany w 1769 roku przez francuskiego konstruktora Nicolasa J. Cugnota.

Zasada działania jego silnika była podobna do maszyny Newcomena, tyle tylko, że silnik był bardziej prymitywny - cały pojazd nie był dziełem udanym, gdyż poruszał się bardzo wolno - do 6 km/godz., a co 15 minut musiano go zatrzymywać nad ogniskiem, by uzyskać niezbędne ciśnienie pary.

Dodatkowym mankamentem był bardzo prymitywny mechanizm kierowniczy umieszczony na pojedynczym przednim kole, które było jednocześnie kołem napędowym całego pojazdu. Podczas jednej z prób, przodek współczesnego samochodu uderza w przydrożny mur i rozbija go (oraz siebie) prawie doszczętnie. Dzieła zniszczenia dopełniają obecni podczas wypadku wieśniacy.


Użytecznymi pojazdami były lokomobile przejezdne, to znaczy służące za źródła napędu innych maszyn, maszyny parowe, zdolne do samoczynnego poruszania się, a w razie konieczności do zmiany położenia. Pierwszą taką lokomobilę zbudował w 1805 roku amerykański mechanik Olivier Evans. W latach 1839 - 1840 w Anglii i Francji zaczęto budować pojazdy parowe służące już przede wszystkim do ciągnienia innych, a więc właściwe ciągniki kołowe z napędem parowym.
Pierwszą serię ciągników napędzanych silnikami spalinowymi wyprodukowano w Stanach Zjednoczonych w 1901 roku. W 1904 roku Amerykanin Benjamin Holt podjął produkcję skonstruowanego przez siebie ciągnika gąsienicowego.
Masową produkcję ciągników z silnikami spalinowymi uruchomił w 1917 roku w Detroit Henry Ford.

Pierwsze polskie ciągniki nazywane początkowo ciągówkami, powstały w Zakładach Mechanicznych "Ursus" w 1922 roku. Fabryka wytwarzała je przez 6 lat, do 1927 roku. Ponownie przystąpiono w "Ursusie" do produkcji ciągników w 1947 roku.
Po II wojnie światowej przeprowadzono również próby z ciągnikiem o napędzie elektrycznym (w Związku Radzieckim) i o napędzie turbinowym (1958 rok w zakładach Forda).
Obecnie produkowane ciągniki rolnicze, zwane również traktorami, służą nie tylko do celów transportowych, lecz są zarazem ruchomymi źródłami energii, do których można przyłączać różne maszyny. Ciągniki rolnicze wyposaża się najczęściej w silniki o mocy od 40 do 120 KM 


Zobacz siłę pary:

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań