dynamo rowerowe

Nazwa pochodzi z języka niemieckiego, i oznacza dawną nazwę prądnicy, aktualnie rzadko używaną.

Obecnie ta nazwa stosowana jest potocznie tylko dla prądnic rowerowych, napędzanych przez oponę obracającego się koła rowerowego.

Jest to urządzenie, w którym energia mechaniczna (kinetyczna) - wyprodukowana w czasie pedałowania rowerzysty, zamienia się na energię elektryczną, na skutek czego reflektor zamontowany do roweru, rzuca światło na drogę po której on się porusza.

We wnętrzu dynama jest zwojnica z drutu, która obraca się w polu magnetycznym.

budowa wewnętrzna dynamaPodczas obracania, zwojnica przecina linie pola magnetycznego, na skutek czego wytwarza się w niej prąd. Im szybciej się obraca, tym jest większe napięcie prądu, stąd jasność świecenia żarówki zależy od prędkości obrotów koła (szybkości jazdy roweru).
Wartość napięcia wytworzonego przez dynamo, uzależniona jest również od natężenia pola magnetycznego (im silniejsze pole, tym większe napięcie), oraz ilości zwojów w zwojnicy (im większa ilość zwojów, tym większe napięcie).

Obecnie istnieją dwa rodzaje dynama rowerowego:
  zewnętrzne - rolkowe z gumowym walcem napędzanym od opony lub obręczy, zazwyczaj ciężkie, stawiające opór podczas jazdy, wymagające mechanicznego włączania i wrażliwe na warunki atmosferyczne - podczas padającego deszczu lub śniegu walec często ślizga się po oponie lub obręczy koła.

  stare dynamo wewnętrzne - umieszczone w środku piasty koła, co powoduje znaczną poprawę sprawności przetwarzania energii mechanicznej na elektryczną, a tym samym mniejszy opór i większy komfort jazdy rowerzysty. Dodatkowo urządzenia tego typu są niewrażliwe na pogodę, stawiają niewielki opór, a włączenie odbywa się poprzez przycisk umieszczony na kierownicy.
Niestety, tego typu dynama kosztują nawet 200 złotych 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań