kamizelka z kevlaru

Kevlar (PPTA) jest jednym z najważniejszych włókien sztucznych, jakie kiedykolwiek stworzono.

Materiał ten należy do gatunku polimerów aromatycznych, poliamidów, i chemicy nadali mu nazwę poli (p-fenylotereftalanoamid). Jego prekursorem był wynaleziony w latach trzydziestych nylon.

Wynaleziony został w laboratoriach DuPont w 1965 roku, przez zespół badaczy pod kierunkiem amerykańskiej chemiczki polskiego pochodzenia, Stephanie Kwolek. Otrzymuje się go w wyniku reakcji polikondensacji chlorków kwasów dikarboksylowych z aminami aromatycznymi.

Cechą charakterystyczną tworzywa jest jego duża wytrzymałość na rozciąganie, przy małym ciężarze właściwym włókna. Przy tej samej masie, kevlar jest pięcio, sześciokrotnie wytrzymalszy od stali, dzięki specyficznemu ułożeniu cząsteczek - powstaje z nich symetryczny łańcuch z ogniwami leżącymi na linii prostej.
KwolekJest mocniejszy niż włókna szklane i węglowe. Odznacza się również doskonałą wytrzymałością termiczną (topi się w temperaturze około 600° Celsjusza) i stabilnością wymiarową, oraz niewielkim wydłużeniem przy zerwaniu.

Nie ulega korozji i jest odporny na działanie większości chemikaliów. Nie przewodzi prądu elektrycznego, a na dokładkę jest niepalny, przez co znalazł zastosowanie w sprzęcie do pokazów ogniowych, podczas których nasącza się go substancją palną o temperaturze spalania do około 400°C (np. naftą).

Ten supermocny polimer, od chwili wprowadzenia go na rynek we wczesnych latach 70-tych XX wieku znalazł wiele zastosowań - z przędzonego kevlaru robi się m.in. hełmy, kamizelki kuloodporne i liny, a nieprzędzony materiał coraz częściej jest wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym do produkcji spadochronów.
Co ciekawe, materiał zrobiony z kevlaru jest w stanie zatrzymać kulę, ale może zostać łatwo rozcięty zwykłym nożem.
Ponadto wykorzystuje się go przy produkcji światłowodów - w celu zapewnienia ich odporności na złamanie i rozciąganie, oraz w trampolinach, wewnętrznych powłokach nart, rakietach tenisowych i kajakach, a nawet częściach pancerza lotniskowców.

W turystyce znalazł zastosowanie przy ochronie szczególnie narażonych na uszkodzenia mechaniczne elementów obuwia i odzieży. W motoryzacji używany jest do wzmocnienia obręczy i innych elementów rowerów i motocykli. Znalazł też zastosowanie przy produkcji membran do głośników.
Rozważa się także jego wykorzystanie w rejonach zagrożonych wstrząsami sejsmicznymi, do zabezpieczania konstrukcji budowlanych 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań