Człowiek już od starożytności marzył o tym aby się wznieść w przestworza.

Pierwsze wzmianki o "Latających ludziach" pochodzą z podań i legend starożytnych Chin ok. 2200 roku p.n.e. Jest to legenda o latającym cesarzu Szun.
Około 1000 roku p.n.e. mamy wzmiankę o latających ludziach Ki - Kuang.

W tym samym czasie w starożytnych Indiach mówi się o latającym koniu króla Vikramaditya. Natomiast w starożytnej Grecji mówi się o wielkim wynalazcy Dedalu i jego nieposłusznym synu Ikarze.

Około 500 roku p.n.e. Chińczyk Kung - Szutse podobno zbudował latawiec na którym wzleciał w powietrze. 100 lat później, Archytas z Tarentu ponoć miał zbudować latający model gołębia, a 150 lat później Archimedes z Syrakuz odkrył prawo wyporu zwane prawem Archimedesa.
Dopiero około 1500 roku, Leonardo da Vinci opracował swoje pierwsze projekty statków latających: balonów cieplnych, skrzydłowca, śmigłowca i spadochronu.

Wan HuMniej więcej w tym samym czasie Mandaryn Chiński Wan - Hu, dokonuje pierwszej próby lotu za pomocą 47 rakiet prochowych - lot kończy się niepomyślnie.
W 1617 roku powstał pierwszy projekt spadochronu opracowany przez Fausto Veranzio.

Do roku 1783 powstaje wiele projektów i prób wzlotu człowieka, ale żadna z nich nie powiodła się, aż do 5 czerwca 1783 roku, kiedy to ma miejsce pierwszy wzlot balonu cieplnego, wykonanego przez braci J. J. Montgolfierów w Annonay we Francji. Od tego momentu następuje bardzo gwałtowny rozwój dziedziny lotniczej. Coraz więcej ludzi zaczyna wierzyć w to, iż człowiek może wznieść się w powietrze, coraz częściej wiara ta jest popierana dowodami naukowymi, oraz eksperymentami bardziej lub mniej udanymi.
Jako pierwszy skacze ze spadochronem Francuz Sebastian Lenormand. Najpierw w 1783 roku z drzewa, po czym w 1784 roku z wieży kościelnej w Lionie. J. Blanchard konstruuje spadochron balonowy jako środek ratunkowy. W tym samym roku francuski oficer J. Meusnier opracował projekt balonu sterowanego.


W 1809 roku świat dowiaduje się o pierwszym wzlocie statku cięższego od powietrza, skonstruowanym przez Anglika George Cayleya - szybowiec oderwał się od ziemi.
W 1891 roku mają miejsce pierwsze systematyczne loty szybowcowe. Niemiec Otto Lilienthal dokonuje w ciągu 5 lat około 2000 lotów szybowcowych ze wzniesień, aż do dnia 9 sierpnia 1896 roku, kiedy to Otto Lilienthal ginie podczas przelotu szybowcem. Za zasługi został nazwany Ojcem Szybownictwa. Wkrótce został ustanowiony medal nazywany "Medalem Lilienthala" przyznawany za wybitne osiągnięcia w szybownictwie.

W roku 1903 Amerykanie bracia Orville i Wilbur Wright dokonali w Kitty Hawk w USA czterech przelotów w poprawnie skonstruowanym samolocie własnej konstrukcji "Flyer" wyposażonym w silnik spalinowy. Od tego momentu następuje regularny wyścig: kto pierwszy dalej poleci, kto pierwszy wyżej się wzniesie, kto będzie dłużej latał i kto będzie miał lepszy i mocniejszy samolot. W zasadzie ten wyścig trwa do dziś. Od lotu braci Wright (a w zasadzie skoku o długości 300 metrów), ludzie nie chcą tylko latać w powietrzu, ludzie zaczynają marzyć, pisać prace naukowe na temat podboju kosmosu.

stary samolotW 1914 roku, samolot przestał być tylko hobby i zaczął swoją pracę w wojsku. 8 września 1914 roku odbyła się pierwsza walka powietrzna: P. Niestierow uderza taranem w samolot niemiecki. 5 października 1914 roku nastąpiło zestrzelenie samolotu w powietrzu przez inny samolot: pilot francuski na samolocie Voisin dokonuje zestrzelenia samolotu niemieckiego Aviatik. W 1916 roku Niemcy jako pierwsi stosują na froncie samolot myśliwski Fokker E-1 wyposażony w karabiny maszynowe zsynchronizowane z prędkością obrotową śmigła.

W 1919 roku po raz pierwszy zastosowano samolot do komunikacji powietrznej na linii regularnej: niemieckie towarzystwo lotnicze "Luftreederei" otwiera linię Berlin - Lipsk - Weimar.
29 stycznia 1924 roku ma miejsce pierwszy wzlot śmigłowca trwający ponad 10 minut pilotowany przez Pescara w Issy.
30 września 1929 pierwszy lot samolotu rakietowego: pilot niemiecki Friz von Opel wznosi się we Frankfurcie nad Menem na samolocie napędzanym 6 silnikami rakietowymi na stały materiał pędny i przelatuje 3 km z prędkością 120 km/h.

bariera dźwiękuPierwszym człowiekiem na świecie, który 14 października 1947 roku przekroczył na samolocie doświadczalnym Bell X-1 barierę dźwięku był Amerykanin - Charles Yeager.
W 1948 roku radzieckie samoloty myśliwskie Ła-15 i Mig-15, po raz pierwszy przekraczają barierę dźwięku w locie nurkowym.
W 1950 roku pilot radziecki Iwan Iwaszczenko na samolocie odrzutowym Mig-17 przekracza prędkość dźwięku w locie poziomym.

4 października 1957 rok; wyrzucenie w przestrzeń kosmiczną pierwszego w historii sztucznego satelity Ziemi: Sputnik-1 przez Związek Radziecki - początek ery kosmicznej.
3 listopada 1957 roku; wyrzucenie przez Związek Radziecki drugiego sztucznego satelity Ziemi Sputnik-2 z żywą istotą: psem Łajką.
12 kwietnia 1961 roku pilot radziecki mjr Jurij Gagarin na statku kosmicznym Wostok-1 dokonuje pierwszego w historii ludzkości lotu w przestrzeni kosmicznej, na orbicie dookoła ziemskiej rozpoczynając tym samym erę lotnictwa kosmicznego.na Księżycu

20 lipca 1969 roku dwaj amerykańscy piloci-kosmonauci: Neil Amstrong i Edwin Aldrin po raz pierwszy w historii wylądowali na innym ciele niebieskim - Księżycu o godzinie 21, minut 17 i 43 sekundy czasu warszawskiego.
21 lipca 1969 roku pilot-kosmonauta Neil Amstrong jako pierwszy człowiek postawił stopę na powierzchni ciała niebieskiego - Księżyca o godzinie 3 minut 56 czasu warszawskiego 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań