Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Most ruchomy

Najdawniejszymi mostami ruchomymi były mosty zwodzone, konstruowane w celach obronnych - zapewniały one dostęp do bramy, twierdzy czy zamku poprzez fosę, w wypadku zaś zagrożenia (a często także w godzinach nocnych) usuwano je sponad przeszkody dla zwiększania bezpieczeństwa. Pierwszy taki most ruchomy, przesuwany na wałkach, posiadała egipska forteca Buhen w Nubii (około 2000 p.n.e.).
Wiemy też od Herodota, że np. w starożytnym Babilonie usuwano na noc pomosty z niektórych przęseł mostu przez Eufrat, "żeby ludzie, przechodząc, wzajemnie się nie okradali".
W średniowieczu powszechnie stosowano przy bramach w murach miejskich, oraz bramach warownych zamków mosty zwodzone, podnoszone przez nawijanie przymocowanych do końca pomostu łańcuchów na bębny za pomocą kołowrotu i przekładni zębatej. Podniesiony pomost dodatkowo zabezpieczał wówczas bramę, zasłaniając jej otwór.
mostW czasach nowożytnych, wymogi żeglugi (dysponującej coraz liczniejszymi i większymi jednostkami) sprawiły, że w wielu miejscach (zwłaszcza na niewielkich rzekach i kanałach) najlepszym rozwiązaniem okazywały się mosty ruchome.
Do dziś stosuje się mosty trzech typów:
- z pomostem złożonym z dwóch części, unoszonych obrotowo pod kątem z obu końców przęsła;
- z pomostem unoszonym na pewnym odcinku pionowo do góry;
- z przęsłem obracającym się w poziomie aż do kierunku prostopadłego w stosunku do przebiegu mostu.
Przykładem mostów ruchomych unoszonych z obu końców są np. częściowo zachowane mosty przy śluzach Kanału Augustowskiego, zbudowane w latach 1824-1830. Wielkie mosty tego typu, to słynny Tower Bridge na Tamizie w Londynie, zbudowany w 1894 roku przez J. W. Barry'ego, Arlington Memorial Bridge na rzece Potomac w Waszyngtonie z 1932 roku, oraz kolejowy most nad kanałem żeglownym w Sault Sainte Marie w stanie Michigan z 1941 roku (długość przęsła podnoszonego: 102,4 metra).
Mosty tego typu stosuje się coraz rzadziej. Pierwszy most z przęsłem podnoszonym pionowo o rozpiętości 39,6 metra zbudował J. A. Waddell w Chicago w 1894 roku.
Rekordową długość podnoszonego przęsła: 168,8 metra, ma kolejowy most ruchomy ponad Cape Cot Canal w stanie Massachusetts, który zbudowano w 1935 roku. Ten typ mostu stosowany coraz częściej, rozwinął się przede wszystkim w USA. Do pierwszych mostów z przęsłem obracającym się wokół osi pionowej należą niewielkie tego typu konstrukcje zbudowane w początku XIX wieku w londyńskich dokach. Ten typ mostu był stosunkowo popularny w II połowie XIX wieku.
Rekordową rozpiętość obracanego przęsła, miał kolejowy most przez rzekę Harlem w Nowym Jorku zastąpiony w 1945 roku nowym mostem ruchomym o podnoszonym pionowo przęśle o rozpiętości 128 metrów 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań