nowoczesna sylwetka

Najważniejsze wynalazki, które w dużym stopniu przyczyniły się

do powstania nowoczesnego samochodu to:

1860 - silnik gazowy z zapłonem elektrycznym - J.E. Lenoir (Francja),
1864 - spalinowy silnik benzynowy - S. Marcus (Wiedeń),
1875 - pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym, prototyp nowoczesnego samochodu - S. Marcus (Wiedeń),
1876 - czterosuwowy silnik spalinowy ze sprężaniem paliwa - N.A. Otto i E. Langen (Niemcy),
1885 - pierwszy samochód z wysokoobrotowym silnikiem benzynowym (800 obr/min) - K. Benz i G. Daimler (Niemcy),
1888 - zastosowanie w samochodzie przekładni biegowej - K. Benz (Niemcy),
1888 - pierwsza opona pneumatyczna - J. Dunlop (W. Brytania),
1891 - pierwsze zastosowanie napędu na przednie koła i silnika w przedniej części samochodu - E. Levassor,
1895 - nowoczesne ogumienie pneumatyczne, opona z dętką - E. i A. Michelin (Francja),

1895 - pierwszy silnik wysokoprężny - R. Diesel (Niemcy),
1896 - szybkobieżny silnik spalinowy (3000 obr/min) - A. De Dion i G. Bouton (Francja),
1899 - napęd hybrydowy - F. Porsche,
1901 - rozstaw osi w podwoziu samochodu większy od rozstawu kół - G. Daimler (Niemcy),
1907 - hamulce na cztery koła - H. Ledvinka (Austria),
1912 - pierwszy hamulec ręczny,
1913 - początek taśmowej produkcji samochodu - H. Ford (USA),
1913 - samochód z tylnym mostem o niezależnie zawieszonych kołach - De Dion i Bouton,
1919 - pierwszy elektryczny rozrusznik silnika,
1922 - zastosowanie stopów lekkich w budowie samochodu (Niemcy),
1924 - pierwsze hamulce pneumatyczne w produkcji seryjnej,
1925 - hamulce hydrauliczne,
1925 - centralne smarowanie samochodu (Niemcy),
1932 - automatyczna skrzynia biegów - F. Kreis (Niemcy),
1933 - niezależne zawieszenie wszystkich kół - W. Gutbord,
1950 - seryjna produkcja silników turbospalinowych,
1957 - opony bezdętkowe - (USA),
1960 - silnik z wirującym tłokiem - F. Wankel (RFN) 


Zobacz wyjątkowe auto:


Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań