b_150_100_16777215_00_images_duze4_orient.jpg

Najsłynniejszy pociąg pasażerski, który od ponad 130 lat kusi turystów obietnicą niezapomnianych wrażeń.

Pomysłodawcą uruchomienia linii kolejowej oferującej przejechanie przez niemal całą Europę z zachodu na wchód i z powrotem w luksusowych warunkach, był Belg Georges Nagelmackers. Trasa o długości 2880 kilometrów wiodła z dworca wschodniego w Paryżu do Konstantynopola.
wnętrze wagonuPierwszy skład wyruszył w drogę z Paryża w październiku 1883 roku. Lokomotywa pędząca z zawrotną wówczas prędkością 80 km/godz. ciągnęła za sobą luksusowe wagony sypialne, oraz restauracyjne słynące z wyśmienitej kuchni.

Pociąg z pewnymi przerwami (na czas obu wojen światowych) jeździł aż do 1977 roku.

Jego trasa ulegała sporym modyfikacjom, a jedna nitka wiodła nawet przez Polskę. Jednak wraz z rozwojem lotnictwa pasażerskiego oraz podróży samochodowych, zainteresowanie koleją zmalało.

Gdy wydawało się, że to już koniec, pojawił się nowy inwestor - milioner James Sherwood. Wykupił on od dawnego właściciela 35 wagonów z lat 20-tych i 30-tych XX wieku i poddał je renowacji, aby przywrócić im dawną świetność.

25 maja 1982 roku, nowy Venice-Simplon Orient Express wyruszył na podbój Europy, tym razem trasą Londyn - Wenecja. Bilet na dziewiczy rejs kosztował 1200 funtów.

Z czasem firma zaoferowała także przejażdżki innymi szlakami.

wagon sypialnykorytarzNiemały rozgłos ten luksusowy pociąg zawdzięcza najbardziej na świecie znanej autorce kryminałów - Agacie Christie. Jedna z jej książek nosi tytuł "Morderstwo w Orient Expressie", a jej głównym bohaterem jest słynny detektyw Herkules Poirot.

Dzisiaj firma Venice-Simplon Orient Express uruchamia kilka różnych połączeń, z których część ograniczona jest do jednego kursu rocznie. Możliwa jest również przejażdżka prawie oryginalną trasą Orient Expressu z Paryża przez Budapeszt i Bukareszt do Stambułu 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań