Silnik to maszyna, zamieniająca doprowadzoną energię na pracę mechaniczną. Energia ta w większości przypadków odbierana jest od obracającego się wału, czyli wykorzystuje się moment obrotowy.

Paliwo spalane jest we wnętrzu silnika spalinowego, co dostarcza energii cieplnej. Następnie jest ona zamieniana na energię mechaniczną.
W 1876 roku, dwaj Niemcy: Nikolaus Otto oraz Eugen Langen, zbudowali ekonomiczny i działający niezawodnie czterosuwowy spalinowy silnik gazowy, wg. pomysłu Beau de Rochasa.

Ich silnik wykonywał cztery suwy, w czasie jednego cyklu termodynamicznego, a więc wał korbowy musiał dwukrotnie wykonać obrót. Ten silnik był dość skomplikowany, jednak zasada jego działania wydawała się obiecująca.

Tak zapoczątkowana została era samochodu.
W silniku tego typu, ruch tłoka odbywa się w czterech kolejnych suwach, co odpowiada 2 obrotom wału korbowego.
Zapłon palnej mieszanki następujący od iskry elektrycznej między elektrodami świecy zapłonowej wywołuje odepchnięcie tłoków w dół i obracanie się wału korbowego. Mechanizm korbowy zmienia ruch posuwisto - zwrotny tłoka, na ruch obrotowy wału korbowego. Wał ten przekazuje wytworzoną moc poprzez pasek zębaty na wałek rozrządu. Wałek rozrządu harmonizuje otwieranie zaworów (powodując wlot mieszanki i wylot gazów spalinowych), dzięki czemu spalanie mieszanki w poszczególnych cylindrach następuje cyklicznie.

W przeciwieństwie do silnika dwusuwowego, przestrzeń pod tłokiem nie jest wykorzystywana. Pomimo tego, że silnik czterosuwowy jest znacznie sprawniejszy od dwusuwowego, to zaledwie około trzeciej części energii spalonego paliwa przekształcana jest w efektywną energię mechaniczną. Reszta, ponad 60% jest tracona, ponieważ rozpędzane tłoki są zatrzymywane w ich skrajnych położeniach, po czym rozpędzane w stronę przeciwną.
 Zobacz jak działa.

b_150_100_16777215_00_images_gif_silnik1.gif
b_150_100_16777215_00_images_gif_silnik2.gif
b_150_100_16777215_00_images_gif_silnik3.gif
b_150_100_16777215_00_images_gif_silnik4.gif
ssanie sprężanie praca wydech


Silniki tego typu można sklasyfikować ze względu na sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej na:
- silniki z zewnętrznym tworzeniem mieszanki, gaźnikowe lub wtryskowe,
- silniki z wewnętrznym tworzeniem mieszanki (wtrysk bezpośrednio do cylindra).

SixteenRekordową pojemność silnika ma obecnie Cadillac, który w styczniu 2004 roku zaprezentował prototypowe auto "Sixteen", wyposażone w 16-cylindrowy silnik o pojemności 13,6 litra i mocy aż 1000 koni. ciekawostką jest fakt, że w celu oszczędzania paliwa, można uruchomić zaledwie 4 z jego 16 cylindrów 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań