żaglowiec Dar Młodzieży

Współczesne statki (np. wodolot), wywodzą się z jednostek budowanych w starożytności w basenie Morza Śródziemnego.

Najstarszy rysunek statku egipskiego pochodzi z około 2600 lat p.n.e. Już te starożytne statki miały żagle i umieszczone na obu burtach wiosła, spełniające również rolę steru.

Najbardziej udanymi, chociaż równocześnie bardzo prostymi statkami wiosłowo - żaglowymi były budowane w średniowieczu przez wikingów drakkery.

Drakkar, drakker z VIII-XI wieku, żaglowo-wiosłowy statek wikingów; miał drewniany, ostrodenny i wysmukły kadłub bez pokładu, długi do 30 metrów (stąd nazwa langskip - długi okręt). Małe zanurzenie umożliwiało żeglugę po rzekach; na śródokręciu maszt z rejowym żaglem; wysokie dziobnice drakkara były zdobione rzeźbami głównie smoków.
Na takich statkach wikingowie dokonywali wypraw wojennych i odkrywczych. Podobno to oni odkryli Amerykę.

żaglowiec Dar Pomorza

Pojawienie się żaglowców, napędzanych już tylko energią wiatru, było wynikiem udoskonalenia konstrukcji żagli, a także dokonanego około 1240 roku przez żeglarzy bałtyckich i żeglarzy Morza Północnego wynalazku steru zawiasowego. Szczyt rozwoju osiągnęły żaglowce w II połowie XIX wieku, a najpiękniejsze i najszybsze były budowane wtedy tzw. klipry herbaciane, przystosowane do dalekich rejsów oceanicznych.

Pierwszą łódź napędzaną silnikiem parowym zademonstrował w 1783 roku w Lyonie Francuz Claude F. Jouffroy d'Abbans.
Ale za dzień narodzin żeglugi parowej uważa się 18 sierpnia 1807 roku, kiedy odbył swój pierwszy rejs statek parowy "Clermont", zbudowany przez Amerykanina Roberta Fultona.

Pierwszy rzeczny statek parowy, sprowadzony z Anglii, pojawił się w Polsce w 1828 roku. Wisła okazała się jednak dla niego zbyt płytka i właściwa żegluga parowa na Wiśle rozpoczęła się dopiero w 1847 roku, po zastosowaniu statku o mniejszym zanurzeniu.

W rozwoju morskich statków parowych dużą rolę odegrał wynalazek śruby okrętowej dokonany w 1826 roku, przez działającego w Austrii Czecha Josefa Ressela.
Pierwszy statek napędzany turbiną parową "Turbinia" został zbudowany w 1897 roku przez wynalazcę turbiny reakcyjnej Parsonsa. Silniki spalinowe są stosowane do napędu statków od 1902 roku.

W 1960 roku rozpoczął regularną służbę pierwszy pływający po powierzchni morza statek o napędzie atomowym - lodołamacz "Lenin" 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań