Rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu kołowego na liniowy.

Wał korbowy połączony z korbowodem stanowi element mechanizmu korbowego.

Wydaje się, że ten istotny dla ludzkości wynalazek stworzył już przed wiekami wybitny arabski konstruktor Al-Jazari.

Zbudowane przez niego urządzenie, było ponoć wykorzystywane przy nawadnianiu pól, i zostało przezeń opisane w "Księdze wiedzy i pomysłowych urządzeń mechanicznych" już w 1206 roku.

Najlepszym przykładem funkcjonowania tego elementu jest układ napędowy roweru. Pedały wraz ze swymi dźwigniami tworzą prosty wał korbowy.

ogromny wał korbowyWał korbowy jest głównym elementem wielu dzisiejszych maszyn - wystarczy wymienić silnik spalinowy.


Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.
Powyżej, na animacji, wał korbowy zaznaczony jest kolorem czerwonym.

Największy na świecie wał korbowy waży aż 300 ton, i jest elementem silnika turbodoładowanego dwusuwowego Diesla, przeznaczonego do napędzania dużych kontenerowców. Silnik taki dysponuje mocą 100 tysięcy koni mechanicznych, i jest najsilniejszym a zarazem największym na świecie - jego waga to aż 2300 ton 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań