REKLAMY

Zasada działania silnika z wirującym tłokiem:

Cztery cykle pracy silnika

w cyklu pracy rozpoczyna się, gdy wierzchołek rotora mija okno kanału ssącego. W momencie, gdy okno kanału wlotowego otwiera się na komorę, objętość komory jest bliska minimum. Gdy rotor obraca się dalej, objętość komory rośnie, powodując wciągnięcie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory. Gdy następny wierzchołek komory mija okno kanału ssącego, komora się zamyka i rozpoczyna się sprężanie,

gdy rotor kontynuuje swój ruch w komorze silnika, objętość komory zmniejsza się i mieszanka paliwowo-powietrzna się spręża. W tym czasie ścianka rotora przemieszcza się przed świecami zapłonowymi, a objętość komory jest ponownie najbliższa minimum. Wtedy następuje zapłon

większość silników rotacyjnych ma dwie świece zapłonowe. Komora spalania jest długa, a więc czoło płomienia rozprzestrzeniałoby się zbyt wolno, gdyby była tam tylko jedna świeca. Gdy świece zapłonowe zapalają mieszankę paliwowopowietrzną (sekwencyjnie, odpalają jedna zaraz po drugiej), ciśnienie szybko rośnie, zmuszając rotor do ruchu. Ciśnienie spalonej mieszanki zmusza rotor do ruchu w kierunku, który spowoduje wzrost objętości komory. Gazy spalinowe rozprężają się dalej, poruszając rotor i wytwarzając energię, zanim wierzchołek rotora nie minie okna kanału wydechowego,

gdy tylko wierzchołek rotora minie okno kanału wydechowego, sprężone gazy spalinowe mogą swobodnie wydostać się na zewnątrz. Gdy rotor się obraca, komora kurczy się, wytłaczając resztę gazów spalinowych przez okno kanału wydechowego. W tym czasie objętość komory zbliża się do minimum, wierzchołek rotora mija okno kanału ssącego i cały cykl rozpoczyna się od nowa.

 
Animacja pochodzi ze strony:
http://library.thinkquest.org/C006011/english/sites/wankel.php3?v

Wstecz

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj