Carl Benz

Niemiecki przemysłowiec, inżynier i pionier motoryzacji (1844 - 1929).

Jego dziadek był kowalem, ojciec maszynistą kolejowym, stąd pewnie wynikało jego zamiłowanie i zdolność do techniki.

Od dziecka marzył o konstruowaniu silników spalinowych, motocykli i samochodów i to raczej w praktyce, niż w teorii.
Po ukończeniu studiów na politechnice w Karlsruhe w 1864 roku zajął się budową silnika, co zaowocowało w roku 1878 opracowaniem konstrukcji dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego jednocylindrowego silnika czterosuwowego o mocy 2/3 KM i 250 obr/min.


Wynalazł mechanizm różnicowy - rodzaj przekładni mechanicznej zębatej obiegowej. Najbardziej popularnym przykładem mechanizmu różnicowego jest przekładnia różnicowa samochodu, zw. popularnie dyferencjałem, który umożliwia obracanie się półosi z różnymi prędkościami, zapewniając tym samym jazdę na zakręcie bez poślizgu kół.

samochód BenzaJest również pomysłodawcą świecy iskrowej zapłonowej, sprzęgła, oraz gaźnika.

W 1883 roku założył spółkę Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik Mannheim wytwarzającą stacjonarne silniki spalinowe na gaz miejski.
W roku 1885 zbudował pierwszy samochód (trzykołowy) z silnikiem benzynowym. Na pojazd uzyskał patent niemiecki nr 37435, i po raz pierwszy przejechał się swym właśnie co opatentowanym wehikułem dnia 3 lipca 1886 roku w Mannheimie.

Niestety opinia publiczna wynalazku nie zaakceptowała, spotkały go drwiny i szyderstwo, gawiedź, przyzwyczajona do furmanek 4-kołowych z obrotowym przodkiem, nie zrozumiała zalet pojazdu 3-kołowego. Pomimo tego kontynuował prace nad nowymi modelami swego samochodu.

W 1926 roku, w wyniku połączenia fabryki Benz z firmą G. Daimlera powstały zakłady Daimler-Benz A.G. - producent samochodów Mercedes-Benz  


Zobacz samochód Benza:

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań