REKLAMY
Louis Blériot

Francuski producent lamp samochodowych, motocykli i samolotów (1872 - 1936).

Wynalazca i pionier lotnictwa.

Urodził się na wsi. W wieku 23 lat ukończył zaliczaną do najlepszych francuskich uczelni technicznych École Centrale Paris, uzyskując tytuł inżyniera.

W 1900 roku zbudował swój pierwszy obiekt latający typu ornitopter, który na podobieństwo ptaków posiadał ruchome skrzydła mające w założeniu wytworzyć konieczną do lotu siłę nośną.

REKLAMY

Od 1905 roku zaczął budować samoloty własnej konstrukcji i podejmował próby lotów, które nie zawsze kończyły się szczęśliwym lądowaniem.

Opracowywał cały szereg maszyn, aż wreszcie po zapoznaniu się z Flyerem braci Wright w 1908 roku, zbudował kolejną wersję jednopłatowca (już jedenastą - napędzaną silnikiem trójcylindrowym Anzani  o mocy zaledwie 25 KM) po to, żeby w dniu 25 lipca 1909 roku pokonać odległość 41 km, przelatując nad kanałem La Manche na trasie z Les Barraques (Francja), do North Foreland Meadow k/Dover (Anglia).
W trakcie lotu miał kłopoty z przegrzanym silnikiem, ale pogoda (wiał wiatr i padał deszcz, który skutecznie schłodził silnik) tym razem była jego sprzymierzeńcem, i po 37 minutach szczęśliwie lot ukończył.

Za swój wyczyn otrzymał finansową nagrodę od dziennika Daily Mail, przyznano mu również pierwszą licencję pilota we Francji.
I pomyśleć, że poleciał samolotem z drewnianym kadłubem i otwartą kabiną, mającym zaledwie podstawowe elementy pozwalające na sterowanie.

W 1910 zbudował pierwszy samolot pasażerski nazwany aerobusem, rozpoczynając tym samym erę lotnictwa pasażerskiego.
samolot Bleriot XI
W czasie I wojny światowej, w swojej fabryce wyprodukował około 10 tysięcy samolotów Bleriot XI, stosowanych głównie jako samoloty rozpoznawcze, co przyniosło mu ogromne zyski.

Po wojnie większość zamówień anulowano i w związku z tym zmienił branżę - zaczął produkcję motocykli - w latach 1920-1923 produkował jeden typ motocykla o pojemności silnika 500 centymetrów sześciennych, posiadający 3-stopniową skrzynię biegów, napęd koła tylnego przy pomocy pasa, charakterystyczne pełne koła i boczną przyczepę 

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj