Popularna nazwa lamp wyładowczych.
Minęły ledwie trzy lata od wynalezienia żarówki, a już znalazły one zastosowanie w reklamie świetlnej.
W roku 1882 William Joseph Hammer przedstawił słowo EDISON, ułożone z zapalających się i gasnących żarówek nad wielkimi organami w "Crystal Palace" w Sydenham.
Kolejny świetlny znak pojawił się nad bramą Międzynarodowej Wystawy Higienicznej w Berlinie. W tym samym roku w Nowym Jorku pojawiła się reklama świetlna teatru na zewnątrz budynku.
W 1906 roku na Manhattanie było już 3 tysiące świetlnych ogłoszeń elektrycznych, większość z nich była na Broadwayu.
Wkrótce jednak żarówka znalazła godnego zastępcę.
Pierwszą lampą w kształcie dającej się wyginać szklanej rury, była rura Moore'a, użyta po raz pierwszy do reklam w 1905 roku. Te pierwsze świetlówki - korzystające z wyładowań elektrycznych - wypełnione były dwutlenkiem węgla albo azotem i dawały ładne światło, były jednak kosztowne w instalacji i użytkowaniu.
Zastąpiły je później lampy neonowe - jaśniejsze i lepiej opłacalne, w których światło jest wytwarzane przez wyładowanie elektryczne w rurce szklanej, wypełnionej neonem, lub innym gazem szlachetnym.
Po raz pierwszy dwie neonowe tuby o średnicy 45 mm i długości 35 metrów użyto do oświetlenia wejścia Grand Palais, gdzie odbywała się Paryska Wystawa Silników, za sprawą francuskiego fizyka Georgesa Claude, już 3 grudnia 1910 roku. Głównym minusem ówczesnego światła neonowego był jego czerwony kolor. Claude zamierzał używać go do zwykłego oświetlenia i dopiero Jacques Fonseque przekonał go, że do reklamy nadaje się znacznie lepiej.
Agencja Paz et Silva nabyła prawa do wynalazku, i w 1912 roku pojawił się neon reklamujący zakład fryzjerski oraz inny, na którym było tylko jedno słowo - CINZANO.
Wkrótce wyprodukowano tubę świecącą na niebiesko. Kolejne kolory uzyskiwano przy użyciu proszków o odpowiednim odcieniu. Do 1914 roku na budynkach Paryża umieszczono około 150 neonów.
W Polsce szczytowy okres wykorzystania neonów w reklamach zewnętrznych przypadł na lata 60-te i 70-te XX wieku. W latach 80-tych w naszym kraju wraz z załamaniem gospodarczym i rozwojem innych technik reklamy zewnętrznej, nastąpił zmierzch techniki neonowej
Na podstawie: "Co, gdzie, kiedy, po raz pierwszy" - Leksykon Shella