REKLAMY
poduszkowiec SR-N1

Pojazd unoszący się tuż nad podłożem - nad lądem lub wodą.

Dzieje się tak dzięki wytworzeniu pod jego spodem poduszki powietrznej (warstwy powietrza o zwiększonym ciśnieniu), za pomocą sprężarek.

Ruch poziomy poduszkowca odbywa się na ogół dzięki śmigłom, wentylatorom, śrubom wodnym lub kołom, a sterowność uzyskuje się za pomocą sterów aerodynamicznych.
Pomysł pojazdu na poduszce powietrznej dał po raz pierwszy szwedzki uczony Emanuel Swedenborg w 1716 roku.

Wybudował on nawet taki pojazd, lecz energia rąk ludzkich była niedostateczna, by go unieść nad ziemię.

W 1882 roku Szwed G. de Laval podał projekt zmniejszenia oporu statku wodnego przez wywiercenie w kadłubie licznych otworów i tłoczenie nimi powietrza pod kadłub. Pierwszym pojazdem na poduszce powietrznej była łódź torpedowa zbudowana w 1916 roku przez D. Mullera dla marynarki austriackiej. W łodzi tej sprężarka tłoczyła powietrze pod płaskie dno, którego boki obrzeżone były listwami w celu zapobieżenia ucieczce powietrza.

REKLAMY

Próby budowy poduszkowca przeprowadzone były w I połowie bieżącego stulecia w Anglii, Finlandii, ZSRR i USA.

W 1957 roku zbudowano pierwszy działający poduszkowiec według projektu angielskiego inżyniera Ch. Cockerella, który opatentował swój pomysł w 1955 roku. Rok wcześniej wpadł na pomysł tzw. "dyszy pierścieniowej" - podstawy działania każdego współczesnego poduszkowca. Masa jego dziewięciometrowego poduszkowca SR-N1 wynosiła 3500 kilogramów, napędzany był silnikiem o mocy 540 KM i osiągał prędkość 25 węzłów. Zademonstrowano go publicznie w 1959 roku - wznosił się około 20 centymetrów nad powierzchnią wody.
poduszkowiecW 1961 roku w Anglii rozpoczęto produkcję poduszkowców pasażerskich, a w roku 1962 wprowadzono je do próbnej, a następnie regularnej komunikacji wodnej. Były to pojazdy przeznaczone do przewozu 24 pasażerów z prędkością około 60 węzłów. Poduszkowce rozpowszechniły się na całym świecie, są budowane i używane w wielu krajach - służą głównie do komunikacji wodnej (morskiej, zatokowej i rzecznej).

Na podstawie zasady poduszki powietrznej firma Bertin we Francji opracowała w 1968 roku kolej poduszkową Aerotrain.

W Polsce pierwsze doświadczenia z poduszkowcem wykonali: A. Moldenhawer (1964) w Warszawie i K. Paul w Gdańsku 

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj